Malířské patenty a techniky

Boris Nosek je uznávaným autorem mnoha uměleckých děl, ve svém díle rozvíjí nové technologie, objevil čtyři unikátní technologické autorské postupy, z nichž některé byly patentovány:
• malba ředěným zlatem a chloridy kovů – solemi (umožňuje po letech inovaci glazury)
• malba horkým voskem v kombinaci s kobaltem či mastnou vtavnou barvou a solemi, kde linie vytvářejí po ostrém výpalu basreliéf
• matný biskvit – netypická varianta pro porcelánový povrch – porcelán bez glazury v kontrastu ke glazovaným plochám většiny objektů (parciální glazura nebo fragmentální biskvit)
• prořezávaný porcelán – prořez vysokofrekvenční frézkou do přežahového střepu
• malba kobaltem či vtavnou barvou na přežah pod glazuru

Malba ředěným zlatem a chloridy kovů
Jednou patentovanou technikou je malba ředěným zlatem a solemi na tři výpaly přinášející maximální
funkčnost a užitnost. Jídelní a kávové servisy provedené touto technikou mohou do mikrovlnné trouby a do myčky. Výjimečností je, že tento ručně malovaný nadstandardně estetický originál poskytuje i možnost po dlouholetém používání ve veřejném stravování obnovení inovací glazury. Stávající užitný porcelán je převezen do ČR za účelem nízkého výpalu na 1250 °C, kdy se poškrabaná glazura roztaví a plocha zcelí, ale malba motivu vypáleného na 1400 °C zůstává beze změny, např. seafood restaurace „U Staleté báby“ v Praze na Kampě
(celý interiér, jídelní a kávové servisy, nástěnné malby, vitráže, kovářské mříže, rok 1991); restaurace „U tygra“, Strasbourg, Francie; Hantel Pub v Jihoafrické republice; King of the Sea v holandském Eindhovenu; restaurace „U štiky“ v Karlových Varech; restaurace hotelu Imperial v Karlových Varech; a hotel Belevue v Poděbradech.

Malba horkým voskem
Malba horkým voskem v kombinaci s kobaltem či mastnou vtavnou barvou a solemi je technologie, kde linie vytváří po ostrém výpalu basreliéf s nenapodobitelným efektem konturové linie v kontrastu s měkkými solemi či povrchovými barvami.

Matný biskvit
Zajímavá technologie porcelánu bez glazury, která stojí v kontrastu ke glazovaným plochám většiny objektů (parciální glazura nebo fragmentální biskvit).

Prořezávaný porcelán
Další patentovanou metodou zpracování porcelánu je prořez vysokofrekvenční frézkou ve fázi přežahu. Takto ručně vyřezaný artefakt se po naglazování vypaluje na 1400 °C, kde dochází k zásadní změně jeho tvaru. Nejen z důvodu smrštění o 12 procent se jeho velikost zmenšuje, ale i horní části objektu se sklánějí a prohýbají žárem směrem dolů. Tím vzniká vždy nový originál ve svém tvaru i malbě.