V
roce 1987 proběhla první samostatná výstava v ZOO Praha, kde
prezentoval kromě své diplomové práce i díla oceněná v soutěži ZOO
očima mladých výtvarníků. Od této doby vystavoval pravidelně dvakrát
až třikrát do roka, kromě toho byl účastníkem mnoha výstav
kolektivních, z nichž za zmínku určitě stojí akce s mezinárodní
skupinou "Mikrosvěty" či Univerziáda v japonském Kóbé. I místo,
které si zvolil pro svou první samostatnou výstavu napovídá o hlavní
inspiraci jeho tvorby - světě zvířat. Nechává se okouzlit jejich
fyzickou krásou, ladností pohybu, zároveň reflektuje i symbolické
významy, které lidé různým zvířatům připisují. Snaží se vystihnout
zvíře v jeho různých podobách a proměnách.
Vývoj jeho tvorby můžeme zařadit do čtyř období. Stylizace, která se
objevuje více či méně ve všech čtyřech obdobích je typická tím, že se
snaží vynechávat nepodstatné a naopak zvýrazňovat a nadsazovat věci
podstatné.
V prvním období jde převážně o studie pohybu, anatomickou skladbu
svalů a vystižení typiky zvířete. Hlavní formotvorný prvek je zde
linie.
Pro druhé období je příznačný fragment zastupující nejtypičtější
detail zvířete, z něhož každý pozná o jaké zvíře se jedná.
Třetí období je charakteristické habtickou a strukturální
rozmanitostí povrchu odlišných zvířecích druhů.
V posledním, čtvrtém období dochází téměř k znakovému zjednodušení
zvířete, symbolizující magickou metaforu lidského osudu. V tomto
období dochází ke spojnici mezi starověkem i novou Egyptem, secesí i
gotikou, kulturou evropskou či indickou. Boris Nosek se snaží brát
zvíře jako pohyblivý monument, jenž má specifické rysy stavby, těla,
charakterové znaky a zvláštnosti. Zcela záměrně zůstává u koncepce,
kde dominuje zvíře a není nijak naznačeno pozadí, či prostředí, ve
kterém žije.
Současnou tvorbu autora tvoří tři výrazově odlišné cykly: výrazně
dekorativní cyklus "HEARTDECO", kresebné "Mimikry" a tajemné
"Antilopy noci". Inspirací pro všechna díla byl opět svět zvířat, i
když pokaždé v jiném pojetí zpracování. První cyklus Heartdeco je v
podstatě reminiscencí na světově úspěšný styl 20. let ARTDECO. Autor
zachycuje ve znakovém pojetí magickou sílu šelem v kontrastu s
ladností a elegancí ptáků. Cyklus obrazů doplňují série kreseb
šelem, antilop a opic mající podobný znakový charakter a rukopis. V
cyklu převažují strukturové prvky s reliéfním zpracováním hlavních
motivů, ale i celkové dekorativní vyznění.
Ve svých kombinovaných technikách pracuje Boris Nosek s vysokým
reliéfem latexové hmoty, do které se zapouštějí další materiály,
tyto jsou kombinovány s hladkou plochou.
Hlavním námětem zůstává i nadále gepard, který je pro autora
nejzajímavějším zvířetem nejen tím, že je krásný, vznešený, silný,
důstojný, rychlý, přirozeně dravý, důsledný, ale je také hrdý a
čestný v boji. Gepardí cyklus symbolizuje i lidské vztahy, problémy
charakteristické i pro náš lidský svět, promítá se v něm nejen láska
muže a ženy, mužský a ženský princip ale i život pozemský a
nadpozemský, svět fantazie a reality. Rovněž užité znaky či
charakteristické motivy jsou univerzální. Ať je to květ, srdce,
kříž, kapka, ...
"Ohnivý kruh" - jedná se o osm vzpínajících se šelem spojených do
jednoho centrálního bodu, z něhož září magická energie.
"Objímající se rodina" znázorňuje harmonický vztah mláděte, otce a
matky, vklíněných vzájemně do sebe a vyzařující pohodu, radost a
lásku.
"Rodina" - dochází zde ke zvláštnímu spojení tří přirozených nepřátel : kočky,
vlka a beránka symbolizujících otce, matku a dítě v lásky plném objetí.
Převažují zde teplé barvy hnědé a okrové. Jednotlivá zvířata jsou oddělena
červeno-oranžovým tónem připomínající tepající srdce, a tomuto je i podřízena
celková kompozice obrazu, který je zasazen do sférického trojúhelníku (srdce).
Obraz navozuje atmosféru klidu a bezpečí. Druhá část cyklu je charakteristická
návratem k výrazně dekorativní až secesní stylizaci, jenž vyústila na jedné
straně v složitý ornament a na straně druhé v čistý výtvarný znak. Hlavními
motivy jsou dvojice volavek a čápů, jež se mnohdy násobí a vznikají tak nové
varianty na původní téma. Nedílnou součástí ptačího cyklu je i rukopisně se
vymykající dílo "Labutí král", které je reminiscencí na autorovi tak blízký
projev impresionismu.
"Marabu" je zdánlivě abstraktní hieroglyf, v němž je možné dešifrovat dvě těla
čápů Marabu, která se zrcadlí ve vodní hladině. Jako jediný obraz cyklu je
strukturální light motiv kompozice polychromován stříbrnou barvou. "Antilopy
noci" jsou modrozeleným snem - plovoucí pod hladinou oceánu či letící vesmírem.
Autor je transponoval z afrických savan do hvězdných výšek, kde jsou v bezpečí
před útokem šelem, nemocí či hladu. Jsou zachyceny ve stejném pohybu, ve kterém
je můžeme spatřit i v přírodě - za běhu, odpočinku, ohlížející se, odpočívající
či pasoucí se.
Motiv je zpracován ve formě znaku, ale je zde zachována přirozená anatomie
zvířete. Nenalezneme zde symetrii, jenž je typická pro předchozí díla, nýbrž
geometrii, neboť autor se snažil maximálně využít trojúhelníkovou kompozici.
Opět je zde použita kombinace latexové struktury centrálního light motivu s
olejomalbou v pozadí.
Tento cyklus je určitým milníkem mezi dekorativním cyklem "Heartdeco" a živými
kresebnými liniemi cyklu "Mimikry".
Jedním z nejmladších souborů je cyklus "Mimikry" obsahující grafický cyklus,
cyklus obrazů a sérii porcelánových originálů.
V grafických listech se jedná o cyklus kočkovitých šelem a zeber, v střídmých
dvoubarevných až tříbarevných litografiích, jenž se jedná právě o sepjetí
zvířete s přírodou, ve které žije. Jako už v dřívějších cyklech, je tato práce
založena na spontánní bezprostřední kresbě postavené na lineárním zpracování. Na
rozdíl od cyklů Heartdeco a Antilopy noci, kdy šlo o stylizaci zvířecího těla až
ke zvířecímu znaku se zde autor vrací k uvolnění, kde jde nejen o pohyb, ale i o
zapojení do celkové kompozice, v níž je někdy až rovnocennou součástí vlastního
výjevu i krajina transponovaná do imaginární roviny stylizovaných prvků
konkrétních vegetativních detailů - ať už jsou to listy ztvárněné menšími
kontrastními skvrnami, v případě gepardů v keři, nebo již zmíněné tygří pruhy
přecházející do bambusových kmenů v pozadí tygra. Záměrně je v celém cyklu
litografií vynechávána ostrá konturová linie ohraničující tělo zvířete. Tak
probíhá propojení ku příkladu gepardích skvrn na srsti se stejně intenzivními
skvrnami připomínající listy na pozadí. Zrovna tak černobílá zebra mající v
pozadí suché větve a kmeny africké savany vystupuje do popředí díky směru i
tvaru čáry respektující anatomii zvířete, kterou se snaží autor respektovat ve
většině případů. Grafické vidění spíše lineární, kde jde buď to o pohyb nebo o
kontrast statického s časově proměnlivým, kontrast živého a neživého o kontrast
dne a noci, světla a stínu. Tento princip vidění se autor snažil přenést později
i na porcelán, a pokud možno vybrat adekvátní kompozici pro konkrétní tvar vázy,
talíře či jiného objektu. Boris Nosek používá dva základní typy techniky malby
na porcelán - podglazurové malby a naglazurové malby vtavnými i povrchovými
barvami. Patří k malé skupině lidí v ČR, kteří ovládají tyto techniky
pocházející ze staré Číny a své záměry ralizují jak na průmyslové tvary, tak na
originální design. Vzniká tak spojnice mezi volnou tvorbou a průmyslovou výrobou
v oblasti umění. Podglazurové barvy jsou sole kovů (chloridy a dusičnany), barvy
vtavné např. kobalt a matná černá barva, která je na mnoha objektech - jsou
malby naglazurové. U mnoha technik dochází ke kombinacím a každý porcelánový
objekt byl minimálně třikrát či čtyřikrát v peci. Nejtypičtější technika je
malba solemi pod glazuru, které mají akvarelový charakter. Dominantní hnědá
linie je kreslená zlatem pod glazuru, jenž je v kontrastu s měkkými pastelovými
barvami solí. V tomto duchu jsou namalovány cykly na servírovací porcelán -
ptačí a rybí cyklus a celá řada váz. Typickým zástupcem vtavné barvy je malba
kobaltem vypalovaným na 1380(C mající opět měkký charakter bez ostré kontury. K
této měkkosti dochází pouze při vysokém stupni výpalu, kdy se barva plynule
rozpustí a vpije do glazury. Ukázkou této techniky je čínská váza s poklicí -
"Labutí koupel".
Barvy povrchové mající vždy ostré ohraničení s podkladem, což je např. barva
matnou černou barvou v kombinaci se zlatou kresbou, autor v mnoha případech tuto
barvu prorývá a vyškrabuje, čímž uplatňuje své zkušenosti s grafikou a celkové
vzezření díla tak připomíná dřevořez či linoryt - "Zebry v noci".
Závěrem ještě autorova citace:
"Myslím, že v dnešní tak uspěchané době, kdy není čas na verbální komunikaci, je
možná obraz tím pravým objektem, který přinutí k zastavení, inspiruje k
zamyšlení a vybídne k promluvení. A snad právě proto se pokusím k Vám promlouvat
jazykem pro mne nejsrozumitelnějším, řečí bez jediného slova". |