Formát obrazu: 115 × 160 cm
Technologie: Strukturální malba na plátně v kombinaci s olejomalbou a plátkovým zlatem, pozadí: splývavá technika. V obraze je použito
leštěné plátkové zlato, bronz a polodrahokamy – české acháty a jeden brazilský achát, dva růženíny a jedno zkamenělé dřevo.
Strukturální malba na plátně pod názvem „Ganéša“ představuje boha se sloní hlavou a vztyčeným chobotem, který symbolizuje štěstí, věrnost, inteligenci a sílu. Součástí obrazu jsou hieroglyfy, vytvořené na základě indického písma brahmí, které vychází z řeči sanskrtu Zadní Indie. Je to originální původní písmo autora Borise Noska, jelikož je tvaroslovím tohoto starého písma pouze inspirováno. Jedná se v podstatě o novotvary, čitelné dle určitého klíče jakožto klasická abeceda – latinka českého jazyka, a tím pádem všechna slova přečte i Čech. Tento klíč, potřebný k dešifrování – analýze a syntéze archetypu – jednotlivých písmen, je v zásadě velmi lehký a záleží na úhlu pohledu, odkud a jak na celá slova nazírat. Jsou zde slova jako síla, štěstí, smíření, harmonie, moudrost, blahobyt, cit, empatie, požehnání a pomoc. Kompozice: Jedná se o centrální vertikální, osově souměrnou kompozici, kde hlavním námětem je sloní bůh Ganéša, který zaplňuje 4/5 formátu. V okrajích se nachází slova tvořená indickými hieroglyfy, připomínajícími písmo brahmí a rámujícími celou kompozici. Výrazy zobrazují zásadní hodnoty lidského života a kompetence Ganéši, které přináší lidem. V postavě Ganéši nalezneme celou řady metafor a symbolů, které vycházejí ze staroindické legendy. Tato kompozice je v podstatě citací tisíckrát zobrazovaného výjevu. Sloní hlava značí věrnost, inteligenci a sílu, jeden kel schopnost překonat veškeré formy dualismu, velké uši symbolizují moudrost a schopnost naslouchat zejména těm lidem, kteří potřebují pomoc, zakřivený chobot schopnost odlišit skutečnost od iluze, symbol na čele umění měřit minulost a budoucnost. Ganéša je zobrazen v tradičním sedu, přičemž jeho nohy ztělesňují důležitost žití i samotného bytí. Levá krajní ruka je rukou ochraňující a bojující, a proto často nese sekyru a má za úkol ničit překážky a vést muže ke spravedlnosti. Druhá levá ruka je rukou žehnající všem lidem a přející klid, mír, štěstí, lásku, ochranu a úkryt a je napřažená prázdnou dlaní dopředu. Pravá zadní ruka nese fantaskní květinu, připomínající leknín, růži, ale i lilii. Právě tato kouzelná květina může symbolizovat duchovní hodnoty – víru, moudrost a kulturu. Přední ruka je naopak pokrčená a nabízí všem věřícím včetně diváka misku s potravou v podobě malých knedlíčků, noků či koláčků. Je to ruka darující blahobyt i materiální zabezpečení, bohatství – ruka, co sytí lidstvo. Plná ruka darů symbolizuje znovuzrození úrody a všech důležitých materiálních potřeb člověka. Čtyři paže slona představují mysl, intelekt, ego a vědomí. U pravé nohy Ganéši je skrčená stylizovaná krysa – tzv. váhana (mytologický přepravní prostředek). Původně byla démonem pýchy, ješitnosti a neomalenosti, který byl bohem poražen. Slouží Ganéšovi dobrovolně a ten se k ní nechová jako k otroku. Ve velkém baculatém břichu slona se skrývá kosmické vejce, které je zde zdůrazněno reliéfem, vystupujícím i přes okraj vejce dále do břicha; zobrazuje celou Mléčnou dráhu – naši galaxii. Vejce může symbolizovat Ganéšu jakožto nositele Brahmandy. Příčně přes tělo a břicho běží velký rudý pás, který je součástí nejen naší galaxie, ale i jeho transferu do naší doby. Ganéša nese na krku velký zlatý řetěz, symbolizující blahobyt, stejně tak jako náramky na jeho čtyřech rukách. Před trůnem je naopak zlaté kamenné hrazení, jež uzavírá v perspektivě určitý ovál, znázorňující čistý a prázdný prostor. Skrývá se zde studnice poznání a velké tajemství. V celém těle Ganéši je ukrytá sym bo lická posvátná geometrie, složená ze dvou symetrických rovnoramenných trojúhelníků, kdy na jejich vrcholech jsou důležité měsíční kameny, mající odedávna astrologický, ale i matematický význam. Kalhoty Ganéši jsou pokryty archaickým filigránským ornamentem, symbolizujícím vzácnou látku a tudíž jeho vysoký božský původ, bohatství a věčný mír. Barevnost je držena ve žluto-oranžovo-rezavo- -hnědých tónech. Určité artefakty jsou pomalovány červenou až karmínovou barvou a zejména tomahawk a okolí lotosového květu obsahují rumělku i kraplakovou červeň. Taktéž ve středovém pásu, obtáčejícím diagonálně celou postavu, pulsuje karmínová červeň, připomínající tekoucí životodárnou krev, ale i krev země – lávu, která pochází ze srdce naší planety. V celém obraze převládají teplé tóny a taktéž zlatá místa, kterými jsou polychromované všechny strukturální a reliéfní části plastiky. Pouze v okrajích je neutrální hněď, v níž se též nachází již výše zmíněné hieroglyfy. Právě v přechodu ze zářivě žlutých až po hnědou se hieroglyfy částečně ztrácejí, ale z určitého úhlu naopak vystupují díky svému lesku a vysokému reliéfu. Celá kompozice působí jednotným a pozitivním dojmem teplé barevnosti a kromě pár neutrálních, temně hnědých detailů z něj vystupují pouze efektní zlatá místa a několik polodrahokamů. Kameny symbolizují nejen kosmické vejce, ale i určité planety galaxie a věčné universum, symbol zrození a věčné trvání. Tento obraz patří k několika málo námětům Borise Noska, kdy se autor přiklání k důstojné citaci už tak výrazně stylizovaného motivu, jelikož sloní bůh je v podstatě mutant dávné mytologie, mající své přesné proporce, parametry a nesoucí tradiční hodnoty. Jakákoliv autorská stylizace – ať už k nadsázce kubistické, geometrické či jiné – v tomto případě nebyla na místě. Přestože je vlastní výjev ve svém technologicko-řemeslném zpracování dostatečně kreativní, autor se ukáznil a přistoupil k velkému tributu a oslavě tohoto boha v tradičním zobrazení. Kreativní přínos je především v obsahu a stylizaci zcela nového písma, které zatím v historii jeho tvorby nemá obdoby. Většina autorových obrazů nese punc ojedinělé autorské výtvarné stylizace či nadsázky, která však v tomto případě ustoupila adekvátní podobě, odpovídající už ideální podobě, prověřené historií. Nedochází tak k žádné degradaci takto významného boha, ani k urážce jeho věřících.